معصومه نجفی پازوکی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس مبنی بر سپردن ماموریتهای نهضت سواد آموزی به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش بدون گسترش و توسعه این معاونت، اظهار کرد: این امر فعلا موضوعی است که در مجلس مطرح شده اما برای ما خیلی خام است. دو تن از نمایندگان مجلس در برنامهای تلویزیونی در این باره صحبتهایی کردند و این مصوبه را خیلی موثر و خوب میدانستند اما واقعا این مساله باید بررسی شود.
وی در پاسخ به این که موضع دولت در این رابطه چیست و آیا وزارت آموزش و پرورش موافق این مصوبه است؟، تصریح کرد: آقای وزیر و بنده به عنوان معاون ابتدایی و همه دوستانی که درگیر این ماجرا هستیم، میخواهیم موضوع را عمیق تر بررسی کنیم. موضوع برای ما خیلی خام است. در حال بررسی این امر هستیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، افزود: اگر به این جمع بندی برسیم که این موضوع خوب، شدنی و عملیاتی است و ساز و کار آن و اعتبارات لازم برای آن نیز وجود دارد، مشکلی برای اجرای این امر نیست اما اگر علاوه بر مسائل و مشکلات قبلی، مشکلات دیگری را هم به معاونت ابتدایی اضافه کنند، کیفیت آموزش ابتدایی را دچار اختلال خواهد کرد. باید این موضوع را با بررسی دقیقتر پیش ببریم. در حال حاضر برای اظهار نظر خیلی زود است چراکه این امر خیلی خام روی میز ما قرار دارد.
در بحث نیروی انسانی و معلم ابتدایی مشکل داریم
نجفی پازوکی در پاسخ به اینکه نمایندگان مجلس معتقدند از طریق واگذاری ماموریتهای نهضت سواد آموزی به معاونت ابتدایی میتوانند از ظرفیت معلمان ابتدایی برای پیشبرد اهداف نهضت سواد آموزی و آموزش سواد استفاده کنند، آیا معاونت ابتدایی برای این امر به تعداد لازم نیرو دارد؟، توضیح داد: ما همین حالا در بحث نیروی انسانی و معلم ابتدایی مشکل داریم. حتی تعیین ساز و کار خاصی برای معلمان ابتدایی که خودشان داوطلبانه در این مسیر آیند و به صورت حق التدریس و ... فعالیت کنند، باید به صورت دقیق بررسی شود.
وی یادآور شد: دو تن از نمایندگان مجلس در برنامهای تلویزیونی بیان کردند که این مصوبه اتفاقی درست است و عنوان کردند تمام ابعاد موضوع را بررسی کردهاند. با این حال آن طور که در همان برنامه مطرح شد، گویا قرار است این امر بدون گسترش و توسعه معاونت ابتدایی اجرایی شود که در این صورت مساله خیلی چالشی میشود.
نجفی پازوکی در عین حال با تاکید بر اهمیت جلوگیری از موازی کاری دستگاهها، بیان کرد: اینکه بخشهای موازی کار را در یک ساختار تجمیع کنیم منطقی است تا از اسراف و موازی کاری جلوگیری شود و در عین حال بهتر بتوان از منابع خود استفاده کرد اما اینکه بدون اضافه شدن هیچ ساختاری این اتفاق رخ دهد، ما را نگران میکند.
معاونت ابتدایی گنجایشی دارد و ممکن است لبریز شود
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با ذکر مثالی ادامه داد: برای نمونه در حال حاضر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گرفته است اما در استانها ساختاری ندارد و بدنه ابتدایی، برنامههای این سازمان را پیش میبرد. همین موضوع باعث شده مشکلات متعددی در این مسیر ایجاد شود. حال تصور کنید مسئولیتهای نهضت سواد آموزی را هم بدون گسترش ساختار به معاونت ابتدایی اضافه کنیم. بالاخره این ساختار معاونت ابتدایی نیز یک ظرف است، این ظرف تا حدی گنجایش دارد و بیش از اندازه نمیتوان آن را پر کرد، چراکه لبریز میشود.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: بنابراین اگر ابعاد این مساله به اندازه کافی بررسی شده باشد تا از موازی کاری پرهیز شود و در عین حال با ایجاد ساز و کار لازم این امر را اجرا کنیم، مشکلی وجود ندارد اما اگر قرار باشد یک مشکلی کنار مشکل سازمان ملی تعلیم و تربیت به معاونت ابتدایی اضافه شود، کار ما دشوار میشود.
نظر شما